Dansk A
Digital eksamensopgave med adgang til internettet
kl. 09.00-15.00
Opgaveoversigt
Opgavesættet består af 6 opgaver. Du skal kun besvare én af dem.
Opgave 1
Foretag en analyse og fortolkning af ”Jeg er Carl Eriks hjemløshed”.
Tekstgrundlag:
Tekst 1: | Camilla Christensen: ”Jeg er Carl Eriks hjemløshed”.
Fra novellesamlingen Mere ved jeg ikke, 2014. |
Opgave 2
Foretag en analyse af ”Ingen er blevet smukkere af at få at vide, at de er grimme” med særligt fokus på sprog og argumentation.
Tekstgrundlag:
Tekst 2: | Christina Anderskov: ”Ingen er blevet smukkere af at få at vide, at de er grimme”.
Kronik i dagbladet Information, den 30. juni 2015. |
Opgave 3
Foretag en analyse og fortolkning af ”Peaceforce”.
Tekstgrundlag:
Tekst 3: | Peter Gorstein: ”Peaceforce”.
Kortfilm, 2011. Varighed: 19 min. og 8 sek. |
Opgave 4
Foretag en sammenlignende analyse og fortolkning af ”Hvad er døden?” og ”Til mit døde barn”.
Tekstgrundlag:
Tekst 4: | Tom Kristensen: ”Hvad er døden?”.
Fra novellesamlingen Hvad er Heta?, 1946. |
Tekst 5: | Tove Ditlevsen: ”Til mit døde barn”.
Trykt i tidsskriftet Vild Hvede, 1937. |
Opgave 5
Foretag en analyse og fortolkning af ”Det gamle Huus”. Perspektivér teksten litteraturhistorisk.
Tekstgrundlag:
Tekst 6: | H.C. Andersen: ”Det gamle Huus”.
Fra Nye Eventyr. Andet bind, Anden Samling, 1848. |
Opgave 6
Skriv et essay om opfattelser af motion og sundhed i dag, hvor du bl.a. diskuterer synspunkter i Tekst 7 og Tekst 8 samt i andre tekster, du finder på internettet. Giv dit essay en titel.
Tekstgrundlag:
Tekst 7: | Mathias Nielsen: ”Forfatter: Der er gået religion i ekstremløb og grøntsagssmoothies”.
Artikel i Berlingske, den 25. september 2015. |
Tekst 8: | ”Rigtige mænd”.
Vist på DR1, 2015. Varighed: 28 min. og 48 sek. |
Opgave 1
Foretag en analyse og fortolkning af ”Jeg er Carl Eriks hjemløshed”.
Tekstgrundlag:
Tekst 1: | Camilla Christensen: ”Jeg er Carl Eriks hjemløshed”.
Fra novellesamlingen Mere ved jeg ikke, 2014. |
Opgave 2
Foretag en analyse af ”Ingen er blevet smukkere af at få at vide, at de er grimme” med særligt fokus på sprog og argumentation.
Tekstgrundlag:
Tekst 2: | Christina Anderskov: ”Ingen er blevet smukkere af at få at vide, at de er grimme”.
Kronik i dagbladet Information, den 30. juni 2015. |
Opgave 3
Foretag en analyse og fortolkning af ”Peaceforce”.
Tekstgrundlag:
Tekst 3: | Peter Gorstein: ”Peaceforce”.
Kortfilm, 2011. Varighed: 19 min. og 8 sek. |
Opgave 4
Foretag en sammenlignende analyse og fortolkning af ”Hvad er døden?” og ”Til mit døde barn”.
Tekstgrundlag:
Tekst 4: | Tom Kristensen: ”Hvad er døden?”.
Fra novellesamlingen Hvad er Heta?, 1946. |
Tekst 5: | Tove Ditlevsen: ”Til mit døde barn”.
Trykt i tidsskriftet Vild Hvede, 1937. |
Opgave 5
Foretag en analyse og fortolkning af ”Det gamle Huus”. Perspektivér teksten litteraturhistorisk.
Tekstgrundlag:
Tekst 6: | H.C. Andersen: ”Det gamle Huus”.
Fra Nye Eventyr. Andet bind, Anden Samling, 1848. |
Opgave 6
Skriv et essay om opfattelser af motion og sundhed i dag, hvor du bl.a. diskuterer synspunkter i Tekst 7 og Tekst 8 samt i andre tekster, du finder på internettet. Giv dit essay en titel.
Tekstgrundlag:
Tekst 7: | Mathias Nielsen: ”Forfatter: Der er gået religion i ekstremløb og grøntsagssmoothies”.
Artikel i Berlingske, den 25. september 2015. |
Tekst 8: | ”Rigtige mænd”.
Vist på DR1, 2015. Varighed: 28 min. og 48 sek. |